سخنی با معلم‌ها در مورد حلقه کند و کاو

حقه های کندوکاور کودکان

تسهیلگر حلقه‌های کندوکاو در کمک به دانش‌آموزان برای رسیدن به یک قضاوت اخلاقی کامل که شامل استدلال شناختی-هیجانی است، می‌بایست به نکاتی توجه داشته باشد.

حلقه‌های کندوکاو
حلقه‌های کندوکاو

نکات موثر برای معلمان

  • در نظام آموزش خود علاوه بر توجه به رشد عقلانیت و استدلال، به هیجانات و عواطف خود و دانش‌آموزانش توجه و گرایش داشته باشد.
  • دانش‌آموزان را به عنوان افرادی صاحب تفکر و احساس بشناسد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سخنی با معلم­ها جهت مشارکت دانش­آموزان در حلقه کندوکاو رجوع شود.
  • به مهارتهای شناختی و هیجاناتی که افراد از کانون خانواده با خود به کلاس درس می‌آورند توجه کافی داشته باشد.(ممکن است برخی سرشار از هیجانات مثبت و اعتماد به جهان باشند، و عده‌ای با خشم، نفرت و بی‌اعتمادی به کلاس درس بیایند.)
  • معلم باید به کودکان هنر «خودتأملی» یا «خودآگاهی» را بیاموزد و به آنها برای نظاره نفس خود، مجالی بدهد.
کودک
حلقه‌های کندوکاو کودک
  • به آنها کمک کند تا هیجانات خود را شناسایی و نام‌گذاری کنند. کودکان بدلیل نقص گنجینه زبانی بخصوص در دوران دبستان قادر به شناسایی برخی هیجانات، خصوصاً هیجان پیچیده مثل حسادت، یا غبطه نیستند. تا زمانی که ما قادر به شناسایی هیجانات خود نباشیم، نمی‌توانیم به خوبی روی آنها تأمل کنیم و در جهت مدیریت آنها گام برداریم.
  • فرهنگ لغات هیجانی کودکان را از طریق داستان‌ها و مباحثات کلاسی تقویت نماید. به همان اندازه که واژه‌ها به درک دنیای شناختی ما کمک می‌کنند، به همان اندازه ادراک هیجانات را برای ما امکان‌پذیرتر می‌سازند. داستانهای ادبی که دربرگیرنده واژه‌های مختلفی از هیجانات ساده و مرکب هستند، می‌توانند فرهنگ لغات هیجانی کودک محسوب شوند. تسهیلگر با تمرکز بخشیدن به ویژگی‌های هیجانی متون ادبی و ایجاد تمایز بین هیجانات مختلف در حین مباحثات و حلقه کندوکاو کودکان می‌تواند به رشد این گنجینه کمک کند. برای درک بیشتر مطلب به مقاله سخنی با معلم­ها در مورد قوانین گفتگو در حلقه کندوکاو مراجعه گردد.
  • به کودکان کمک کند تا زمینه‌های باورهای خود را که منجر به ظهور هیجان خاصی می‌شود شناسایی کنند. وقتی کودک هیجانی را تجربه می‌کند، ممکن است دلیل خوبی برای آن هیجان داشته باشد. مثلاً دوچرخه‌ام را به دوستم قرض دادم و او آن را پنچر به من برگرداند. و چون باور او این است که خیانت در امانت مستحق خشم است، پس این هیجان درست است و نیاز به واکاوی و بررسی ندارد! اما اگر همین باور را باتوجه به سایر عوامل زمینه‌ای وقوع حادثه بررسی کند(مثلاً دوستش نسبت به پنچری آگاه نبوده، یا برای رفع پنچری اقدام نموده ولی تعمیرگاه تعطیل بوده و …) احتمالا نوع و یا میزان هیجانی که تجربه می‌کند، متفاوت خواهد بود.
کودکان و تیم سازی
کودکان و تیم سازی


  • به کودکان کمک کند تا روشی برای توجیه احساسات خود پیدا کنند. وقتی کودکی هیجانی مثل شادی، خشم، ترس، حسادت و … را تجربه می‌کند، ممکن است بتواند دلیل آن را بیان کند، اما در مواردی یا دلیلی برای آن پیدا نمی‌کند یا قادر به بیان دلیل خود نیست. باید کودکان را تشویق نمود که اندیشه پشتوانه هیجان خود را بیابند و این اندیشه و استدلال را از طریق گفت‌وگو در حلقه دوستان مورد واکاوی قرار دهند. باید به کودک کمک کرد تا اگر دلیل هیجان او توسط گروه نامعتبر ارزیابی شد، قدرت تأمل پیدا کند.
  • به کودکان کمک کند تا از هیجاناتی که برای آنها توجیه ندارد خارج شوند. گاهی کودکان نسبت به هم هیجانی مثل خشم، حسادت، انزجار و … را تجربه می‌کنند، درحالی­که دلیل مشخص و قابل توجیهی برای آن پیدا نمی‌کنند. هنگامی که آنها از این احساس پرده‌ بر می‌دارند و روی باورهای پشتیبان این احساس تأمل می‌کنند، به خوبی متوجه بی‌اعتباری این باورها می‌شوند.
حقه های کندوکاور کودکان
حقه‌های کندوکاو کودک
  • به کودکان کمک کند تا در زمینه هیجانات به خوداصلاحی برسند. خوداصلاحی برمبنای یک فهم وسیعتر از موقعیت شکل می‌گیرد و طی آن کودک یاد می‌گیرد که چگونه یک هیجان را با هیجان مناسبتری جایگزین نماید و همچنین چگونه از هیجانات خود به گونه‌ای استفاده کند که سازنده باشند تا مخرب.

سخن آخر

ملمان و تسهیلگران برای برگزاری یک حلقه‌ کندوکاو پویا، دارای بار مفهومی زیاد و نتیجه بخشی لازم نیاز است همواره از روشهای کمکی مثل نکات بالا استفاده نمایند تا با کمک به دانش‌آموزان به نتیجه مطلوب برسند.

, ,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.