چرا کودکان باید کتاب بخوانند؟

چرا کودکان باید کتاب بخوانند؟

فواید دوست نایاب من

*یکی از بهترین دوستان شما کودک عزیز، برای اندیشه­ ورزی و تفکر، بدون شک کتاب خواندن خواهد بود. از فواید کتاب می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاهش اضطراب و استرس، افزایش آرامش و شادی

– افزایش کارایی ذهن و حافظه و تقویت تمرکز کردن

– تاثیر مثبت بر روابط اجتماعی و افزایش همدلی کردن

– مبارزه با افسردگی و درون­گرایی منفی

– زیاد شدن اطلاعات و آگاهی و دانش

– تاثیر مثبت بر سخن­وری و توسعه دایره کلمات و بهبود در نگارش

– پرورش خلاقیت و رشد مهارت تفکر و خیال­ پروری (برای درک مفاهیم به مقاله ویژگیهای فرد خلاق رجوع شود.)

– کسب و ایجاد زندگی بهتر با بهره ­برداری از اطلاعات موجود در کتاب

 فواید کتاب برای کودکان

* اهمیت کتاب خواندن برای کودکان فقط در خواب رفتن آنها نیست، بلکه طبق تحقیقات می­تواند بر همه موارد زیر موثر باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فرهنگ مدرسه رجوع گردد.

– علاقمند نمودن او به مطالعه و اشتیاق به خواندن کتاب.

– تقویت روابط عمومی و افزایش اعتماد به نفس.

– تاثیر مستقیم در آموزش مهارتهای زندگی.

– آشنایی با روش شنوایی موثر و یادگیری مهارت خوب گوش دادن.

– تعریف کردن قصه از زبان کودک یا خلاصه کردن آن، باعث رشد خلاقیت، پرورش تخیل، شخصیت شناسی و یافتن توانایی­های او خواهد شد.

 فواید معرفی و هدیه دادن کتاب

*اگر کتاب خوبی خواندید، به دوستان خود معرفی کنید، تاثیر حرف شما بیشتر از ناشر و نویسنده آن خواهد بود.

*در صورت امکان به دوستتان کتاب هدیه دهید. انتخاب کتاب برای هدیه، کاری هیجان­انگیز می ­باشد و در انجام آن باید دقت نمایید.

*می­ توانید کتابی را که خود خوانده­ اید انتخاب نموده یا با توجه به شناخت خود از آن فرد کتابی با ژانر مناسب هدیه دهید. حتما روحیات آن فرد را در نظر بگیرید.

فواید خواندن فقط یک جمله از یک کتاب چیست؟

در هر فرصت کوتاه یک کتاب بخوانید، حتی به اندازه یک جمله یا یک پاراگراف. در مدت زمان کوتاهی متوجه می­ شوید کتاب اخیرتان خوانده شده است. هرگز نگویید الان فرصت ندارم، مجموع خواندن روزی یک ورق از کتاب، می­ تواند شامل چند داستان کوتاه باشد که شما را با شخصیت­ها و طرز فکرهای مختلف آشنا کرده است. با اینکه قهرمان داستان واقعی نیست اما الهام­بخش است و این شخصیت­ها کمک می ­کنند تا شما به خود اعتماد کنید و احساس بهتری درباره خود داشته باشید. به باورهای خود شک کنید و به زندگی با نگاهی دیگر بیندیشید.

آشنایی با کتاب درمانی

*کتاب درمانی یک روش قدیمی برای تشویق فرد به خواندن کتاب است. از یونان باستان کتابخانه مکانی برای درمان روح نامیده می ­شد. دانشمندان بزرگ، از این روش برای درمان مریض­های خود استفاده می­کردند. در زمان جنگ جهانی اول هم از این روش برای سربازها تجویز می ­شد.

با گذر زمان در بیمارستان و کتابخانه ­ها و اخیرا هم روان­شناسان و مددکاران از آن به عنوان یک روش موثر استفاده می­کنند. از دست­آوردهای این درمان محرک بودن آن در زندگی و آرام­بخش بودن و خواب­آور بودن است. امروزه کتاب درمانی به شکل گروهی هم اجرا می­شود. این روش در مراکز سالمندان یا زندان­ها باعث بهبود رفتار افراد می­ شود. انتخاب نوع کتاب و مقدار خواندن آن در روش درمان مهم می­ باشد.

 سخن آخر

همیشه یک کتاب دم دست خود داشته باشید، روی میز یا کنار تخت، داخل مترو یا حتی زمان نشستن روی توالت فرنگی. طبق تحقیقات مشخص شده با خواندن کتاب درباره زندگی احساس بهتری پیدا خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سازگاری تحصیلی مراجعه گردد.

افراد کتاب­خوان در ارتباط با افراد دیگر جامعه شادتر هستند. کتاب یک منبع برای کاهش استرس و آرام بودن می­ باشد. کتاب یک محرک اساسی در تغییر روش زندگی، رفتن به سفر، یافتن سرگرمی­های جدید، و توجه به سلامتی شخصی می ­باشد.

نویسنده: فریده اکبری

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.