معلم باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟

پیرو سخن محققین معلم به‌عنوان یک مهندس، بهترین پروژه‌ها و تکنیک‌های کاربردیِ مناسب را انتخاب می‌کند و به‌ یک الگو برای دانش ­آموزان تبدیل می‌شود و به‌عنوان یک متخصصِ آموزش و یادگیری، عمل می‌کند.

در حال حاضر تدریس به‌عنوان تکنیکی حرفه‌ای پذیرفته می‌شود. معلم یا تسهیلگر فردی را آموزش می‌دهد که واجد شرایط است. بنابراین، معلمان باید حرفه خود را دوست داشته و در شرایطی که دارای دانش پیشرفته است، آموزش دیده باشند. برای درک مطالب بیشتر به مقاله سخنی با معلم مراجعه گردد.

ویژگی معلمان حرفه­ ای از نظر اندیشمندان

بعضی از محققین معتقدند معلمان برای افزایش دانش، مهارت‌ها و تغییر در شیوه کلاس ­داری، باید دانش محتوایی خود را تغییر داده و از فرصت­های جدید برای یادگیری بهره ­مند شوند.

برخی از بزرگان متخصص این رشته، صلاحیت­ های معلمان و مربیان را به پنج دسته اصلی و زیر مجموعه­ های آن‌ها تقسیم می­ کنند که عبارتند از:

  1. دانش تخصصی: داشتن اطلاعات لازم در زمینه دانش تخصصی مربوط به دانش ­آموز، توسعه و به‌روز نگه‌داشتن آن.
  2. ارتباطات: برقراری ارتباط با دانش­آموزان با داشتن پیشینه مختلف، هدایت انجام وظایف، تحلیل و روشن‌سازی دیدگاه‌های دانش­­آموزان.
  3. سازماندهی: تعیین سیستم عملکرد دانش ­آموزان، مدیریت زمان و تنظیم برنامه درسی مطابق اهداف سازمانی.
  4. پداگوژی: کمک به دانش ­آموزان و تعیین نیازهای یادگیری، تنظیم برنامه­درسی بر اساس نیاز دانش­آموزان مختلف، طراحی فعالیت­هایی برای تسهیل یادگیری و رشد فراگیران، استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس.
  5. رفتاری: داشتن رویکرد دموکراتیک، نگرش پیش ­کنشی، کنجکاوی در مورد تازه‌ها، صداقت و درستی.

معلم حرفه ای کیست؟

معنای حرفه­ ای، بر اساس نظام تربیتی و نوع نگرش به انسان است. هر مکتبی مطابق قضاوتی که درباره­ی ماهیت انسان می­ کند، آرمان‌های تربیتی خود را تعیین می­نماید و بر اساس آرمان‌ها و اهداف نهایی تعلیم و تربیت، سیمایی از مربی و معلم مطلوب و مورد نظر خود را ترسیم می­ نماید. برای مطالب بیشتر به مقاله سبک آموزش در مدارس مراجعه گردد.

می­توان گفت مکتبی که به بعد عقلانی وجود انسان اهمیت ویژه­ای می­ دهد، پرورش قوه­ تفکر را هدف اساسی نظام تربیتی خود می­داند و برای تحقق چنین هدفی، معلم متفکر و دارای قدرت اندیشه­ قوی تربیت می­ کند. یا در مکتبی که تعلیم و تربیت را فقط در آماده­ کردن فرد برای جامعه و سازگار ساختن او باارزش‌ها و هنجارهای جامعه خلاصه می ­کند، پرورش انسان اجتماعی و سازگار را هدف خود می­ داند و برای آن، مربیانی با چنین صلاحیت‌هایی تربیت می­ نماید.

به‌طور کلی، محققین معتقدند که هر کسی و هر نظامی درباره­ی مربی یا معلم و صلاحیت‌های او همان‌گونه می ­اندیشد که درباره ماهیت انسان فکر می ­کند.

پرورش ابعاد معلم حرفه­ ای

در تحقیقات انجام شده برخی از متخصصین صلاحیت‌های معلم یا تسهیلگر را در سه حیطه طبقه­ بندی نموده ­اند:

الف) شناختی: منظور از صلاحیت‌های شناختی، مجموعه­ آگاهی‌ها و مهارت‌های ذهنی است که معلم را در شناخت و تحلیل مسائل و موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت توانا می ­سازد.

ب- عاطفی : منظور از صلاحیت‌های عاطفی، مجموعه­ گرایش‌ها و علایق معلم نسبت به مسائل و موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت است. به‌عنوان مثال گرایش و علاقه به تکریم دانش ­آموز. برای اطلاعت بیشتر به مقاله دانش ­آموختگان و تفکر انتقادی مراجعه گردد.

ج- مهارتی: آن بخش از صلاحیت‌هاست که به مهارت‌ها و توانایی‌های علمی معلم یا مربی در فرآیند یادگیری مرتبط می­ شود. مانند مهارت مربی در تهیه­ طرح درس. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش خلاقیت مراجعه گردد.

سخن آخر

همانطور که در مطالب فوق درج شد، معلم نقش کلیدی در پرورش و رشد اندیشه و سبک زندگی دانش ­آموز خواهد داشت. و بسیاری از دانش ­آموزان معلم را الگوی خود قرار می ­دهند. در نتیجه معلمان یا مربیان با کمک گرفتن از روش­های نوین، مناسب و کاربردی جهت رشد و ارتقا در نحوه آموزش دادن خود می­ توانند به دانش ­آموزان کمک شایانی نمایند.

نویسنده: دکتر نورالدین محمودی

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.