گروه سنی مناسب کودک ما چیست؟

وقتی به کتاب­فروشی می ­روید تا برای کودک خود کتاب بخرید، قدم اول پشت جلد یا داخل کتاب را نگاه می­ کنید تا گروه سنی آن را بیابید. کتاب­های چاپ شده در سازمان پرورش فکری کودک و نوجوان به پنج گروه تقسیم شده که در ادامه به آن می ­پردازیم.

تقسیم بندی گروه سنی کودک و نوجوان

۱.گروه سنی الف(تا ۶ سالگی)

خردسالان شامل این گروه می باشند. تقسیم ­بندی به دو قسمت(قبل از یادگیری حرف­زدن و بعد از آن) می­باشد. کتاب­های تصویری و برجسته مخصوص دوره اول بوده و کتابهایی با زبان ساده و ترکیب تصویر و کلمات کوتاه مناسب دوره دوم می­باشد. چون کودکان خردسال هنوز توانایی درک مباحث پیچیده را ندارند، بیشتر از تصویر، کلمات ساده، ارتباط بین اجسام و متن، بازی و رنگ، پرسش­وار، مفاهیم ساده در نگارش استفاده می ­شود. برای درک مطلب به مقاله کودک خلاق مراجعه گردد.

۲.گروه سنی ب(۶ تا ۸ سالگی)

برای نوشتن کتابهای این گروه سنی به تجزیه و تحلیل توجه می­شود. چون کودک با ورود به دبستان توانایی­های جدیدی را در خود پرورش می­دهد. و روابط اجتماعی را می­آموزد، قدرت تحلیل مسائل را افزایش می­ دهد، با زبان و خط آشنا می­شود و قدرت حافظه و یادگیری او تقویت می­ یابد. برای درک مفاهیم بیشتر به مقاله آموزش خلاقیت مراجعه گردد.

۳.گروه سنی ج(۸ تا ۱۱ سالگی)

در این گروه سنی دوران دبستان به پایان می ­رسد. کودک دارای درک بیشتری از مفاهیم می­گردد. با موضوعاتی مفهومی مانند رقابت، دوستی، وفاداری، بخشش،… آشنا می­شود. داستان­های این گروه می­تواند بلند، کوتاه و یا چند قسمتی باشد و از مفاهیم انتزاعی برای نگارش آن استفاده شود. کتابهای اکتشافی، ساختنی، رشد استعداد و توانایی، بازی گروهی در این مرحله مورد نظر نویسندگان می­ باشد. برای درک مطالب بیشتر به مقاله سبک یادگیری مراجعه شود.

۴.گروه سنی د(۱۱تا ۱۳ سالگی)

این دوره شروع نوجوانی می­باشد. از نظر جسمی و رشد تغییرات محسوسی دیده می­شود. این دوره با توجه به تغییر از کودکی به نوجوانی، بسیار حساس است. کتابهایی برای پاسخ دادن به کنجکاوی و هیجان افراد موثر خواهد بود. شخصیت­های داستانی پرانرژی، شجاع و باصطلاح قهرمان­های تخیلی مورد علاقه آنها می ­باشد. برای درک راهکار بیشتر به مقاله نمایش خلاق مراجعه گردد.

۵.گروه سنی ه(۱۳ تا ۱۷ سالگی)

این دوره تغییرات جسمی و روحی چشم­گیر بوده و برای یافتن شخصیت باثبات دارای چالش هستند. و از الگوهای مختلفی برای ساختارشکنی پیروی می کنند. تنش در این دوره در اوج خود قرار دارد. کتاب­های این گروه می­تواند شامل کلیه مفاهیم زندگی باشد و با پردازش به بیوگرافی افراد خاص، الگویی صحیح برای معرفی انتخاب گردد. برای مفاهیم بیشتر به مقاله پرورش فرزند متفکر مراجعه شود.

 سخن آخر

براساس تحقیق روانشناسان و متخصصین این حرفه، امروزه به این نتیجه رسیده­اند که این تقسیم­بندی به مرور زمان دچار معایبی شده است و بنا به دلایل زیر بهتر است والدین برای خرید کتاب فقط به گروه سنی اکتفا ننموده و شرایط زندگی کودک و نوجوان را هم در نظر بگیرند:

*تغییر ضریب هوشی و افزایش درک مفاهیم

*افزایش اطلاعات عمومی و دسترسی به مطالب علمی

*تاثیر محل سکونت فرد، بنا بر امکانات و شرایط فرهنگی

*تاثیر رسانه­ های عمومی مانند رادیو، تلویزیون

*دسترسی به کانال­های الکترونیکی و فضای مجازی

نویسنده: فریده اکبری

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.