سخنی با معلم ها جهت مشارکت دانش آموزان در حلقه کندوکاو

احتمالا این سوال برای شما زیاد پیش آمده است، اگر در حلقه کندوکاو برخی دانش­آموزان فعال ­تر باشند و باقی افراد کمتر مشارکت کنند، تسهیلگر چگونه باید عمل کند؟

در حلقۀ کندوکاو کلاسی، هر چه افراد پخته‌تر و مجربتر می‌شوند، دانش‌آموزان فضای کندوکاو را برای خود و دیگران خوشایندتر و راحت‌تر می‌کنند. آنها به مرور یاد می‌گیرند که تمام اعضاء را همانطور که هستند پذیرا باشند، و نسبت به رشد دیگری احساس دغدغه و مسئولیت می‌کنند و همین موضوع آنها را بیش از پیش به یکدیگر پیوند می‌زند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سخنی با معلم­ها در مورد قوانین گفتگو در حلقه کندوکاو مراجعه گردد.

داستانی از نحوه مشارکت دانش ­آموز در حلقه کندوکاو

حنام و اشوریا(۲۰۱۰) در کتاب خود به تجربه یکی از معلمان اشاره می‌کنند، که می‌تواند الگوی خوبی برای عمل در حلقه­های کندوکاو فلسفی باشد. در کلاس این معلم دانش‌آموز خوش کلامی بود که برای پاسخ به تمام سوالات، همواره دستش بالا بود و همواره انتظار داشت که فرصت ابراز عقایدش را به او بدهند. واقعیت این بود که برای آن معلم هم ساده‌تر بود که همواره پاسخ درست را از او بگیرد و بحث کلاسی را با او رونق دهد، چون او در مباحثات کندوکاوی خیلی خوب شرکت می‌کرد و فن بیان خوبی هم داشت. اما تسهیل­گر این کلاس بیان می­دارد که:

«من متوجه بودم که سایر اعضای کلاس کمتر در مباحثات شرکت می ­کنند، و تا آن دانش­آموز شروع به ابراز عقیده می‌کند، آنها عقب می‌کشند. فهمیدم که آنها تا حدی احساس تهدید می‎کنند، و تصور می­کنند که ایده‌های آنها چندان هم به دردبخور و ارزشمند نیست. من با آن دانش‌آموز فعال صحبت کردم، و از او خواستم به من کمک کند تا ببینم سایر بچه‌ها چه نظر و عقیده‌ای دارند. بدین ترتیب او را نه تنها نسبت به نقطه نظرات خودش، بلکه نسبت به نظرات همکلاسان­اش نیز علاقمند و مشتاق کردم. او از طریق مشارکت با همکلاسی‌هایش و درخواست نظرات آنها، به نوعی با آنها پیوند دوستی برقرار نمود، و حتی برخی مهارت­های هدایت حلقه کندوکاو را نیز یادگرفت. او توانست از سایرین سوال بپرسد، نظرات را پیگیری کند، و تأمل بیشتری روی صحبت‌های سایرین نشان دهد.»

در پایان این تجربه برای تمام افراد حاضر در کلاس، مفید بود. این معلم برای اینکه فضا را امن‌تر سازد و دیگران کمتر احساس تهدید کنند،

*پرورش مهارت­هایی مثل گوش دادن به دیگران.

*دعوت از سایر اعضا در فضای کندوکاو.

را در دستور کار خود قرار داد، و بدین ترتیب مشارکت فعال سایر اعضا را نیز در مباحثات بیشتر نمود. برای اطلاعات مفیدتر به مقاله سخنی با معلم­ها در مورد حلقه کند وکاو رجوع گردد.

سخن آخر

با شنیدن مثالهایی از روشهای استفاده شده در جهان توسط متخصصین، می­ توان برای ایجاد یک حلقه کندوکاو تلاش نمود و معلمان می­ توانند دانش ­آموزان را به روشهای مختلف در حلقه­ های کندوکاو فعال و پرانرژی مشارکت دهند.

نویسنده: دکتر مهرنوش هدایتی

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.